Wednesday, December 8, 2010

bid'ah menurut Imam syafi'e

Jom Kongsi

video

Sunday, November 7, 2010

.:matinya mat rempit:.

Jom Kongsi


Pada suatu hari, seorang mamat namanya Faizal Mamat (bukan nama sebenar) bercadang nak pegi beli nasi kat Jln Masjid India ... oleh kerana transport die cume moto jer.. die pon pegi la naik moto jer. Tapi mamat ni ade satu hobi.. die ni suke beno bawak moto lelaju.
Walaupon jarak kedai tu 100 meter jer dari tempat keje die.

Maka si Faizal ni pon memulakan la pejalanan untuk ke kedai. Sebelum kuar dr umah, kwn die pesan, "Faizal, bawak moto bebaik. aku rase tak sedap ati jer la ..."Faizal pon menjawab, "Ala biasa la beb .. Jal kan superman, takkan ader paper nyer.. lagipon, Jal cume nak gi kedai dekat tu jer, kannyer jauh sgt pong.."

Kwn die pon menjawab."Suke ati ko lah Faizal..".
Kunci moto pon dipulas... vrommmmm (bunyi moto kapcai Faizal) dengan gaya supermannyer Faizal bergerak dr umah..

Tiba2 sampai di suatu selekoh, seekor beruk yang tah dari maner muncul nyer menyergahFaizal.. apa lagi terperanjat beruk la si Faizal.. maka dia hilang kawalan ke atas moto nyer danmenyebabkan die terlanggar tiang lampu berdekatan.. maka Faizal pon jatuh terpelanting.. dan tidak sedarkan diri.

Secara kebetulan seorang pakcik lalu di jalan tersebut.. pakcik itu
sungguh terkejut.. kerana melihat seekor beruk sedang cube mencurik helmet siFaizal .. lalu pakcik itu menghalau beruk tuh.. tetapi helmet itu tidak dapat diselamatkan.. kerana telah dibawa lari. Lalu pakcik tu pun pergikepada Faizal dan memeriksa jantung dan nadi si Faizal.."Uihh nampaknye idup lagi budak ni.."

Tapi alangkah terkejutnya pakcik itu apabila mendapati kepala Faizal
sudah terpusing 180 darjah. dan tanpa bertanya dan berpikir ape-ape
pakcik tu pon terus membetulkan semula kepala Faizal dengan menghentap balik ke 180 darjah.. tibe-tibe pakcik itu mendapati Faizal tidak bernafas lagi..

Rupe-rupenye.. Faizal memakai jeket kulitnye terbalik..so memang la kepala die cam pusing ke belakang..Maka dengan tidak bersalahnya Faizal mati di tangan pakcik tersebut..

Moral citer nie: jangan pakai jaket terbalik... itu jer..

Thursday, November 4, 2010

.:tips cover malu:.

Jom Kongsi


1.kalo tersepak batu:
Jangan terus bangun,sebaliknyer anda baring dan terus berguling-guling hingga jauh dari perhatian ramai lepas tu baru bgn bila takde orang nampak

2. kalo terjatuh beskal:
cepat2 naik beskal anda semula dan jatuhla lagi sehingga berkali-kali supaya orang ingat anda saje2 buat lawak...

3. kalo terjatuh tangga:
terus bersilat seolah-olah anda dirasuk atau sedang berlawan dengan makhluk halus...

4. kalo terjatuh dalam longkang:
pungutlah sampah yang ada sambil marah2 dengan suara yang kuat, pasti orang menyangka anda seorang yang amat prihatin terhadap kebersihan....

5. kalo jatuh ketika nak naik bas:
jeritlah kuat2.."oi! apa tolak2 ni?" walaupun tiada orang di blakang anda....

6. kalo terjatuh di dpn bus stop:
terus buat2 pengsan sehingga ada orang membantu anda..kalo takde..baring terus sampai malam dan takde orang lagi kat bus stop
tu...haa...ni lah masa sesuai untuk bangun semula....

7. kalo jatuh tergelincir kat lantai licin:
tarik la kawan (atau sesiapa yang ada kat sebelah anda) untuk jatuh bersama-sama supaya tak lah anda sorang je yang dapat malu...ye tak?....

Wednesday, November 3, 2010

.:ada apa dengan tahi lalat ?:.

Jom Kongsi



Masyarakat pada zaman dahulu mengenal seseorang dgn melihat tanda pada badannya.Diturunkan di sini firasat tentang tahi lalat. Sejauhmana kebenarannya tidaklah diketahui dgn jelas. Namun begitu,ia biasa diajarkan di kalangan Masyarakat Melayu.Hanyalah sekadar menambah pengetahuan semata-mata.

TANDA FIRASAT TAHI LALAT

bibir atas kanan --- banyak rezeki, pandai
bibir atas kiri ---- ramai kawan, baik hati
bibir bawah kanan -- disegani orang, ramai yg suka
bibir bawah kiri --- pandai bicara, tak mudah kalah
leher kanan -------- cerdas, jujur, berani menderita
leher kiri --------- cerdas dlm segala hal dan banyak pengetahuan
leher di tengah ---- tercapai cita-cita
biji mata kanan ---- suka serong dan pembohong
biji mata kiri ----- pembohong tetapi baik hati
hujung mata kanan -- baik hati, sopan santun, cerdas
hujung mata kiri --- baik budi, murah rezeki
punggung kanan ----- agak mengalami kesulitan
punggung kiri ------ malas dan suka duduk
betis kanan -------- suka berhibur, boros
betis kiri --------- rajin,tidak suka menganggur
lutut kanan -------- bersikap tidak peduli dan tak mahu berusaha
lutut kiri --------- kurang kuat berusaha
kepala sebelah kanan ------ terkabul cita-cita
kepala sebelah kiri ------- sering menemui kesusahan
kepala sebelah belakang --- jujur, sabar dan tekun
kening kanan -------------- cerdas dan cekap
kening kiri --------------- cerdas, sopan santun
tengah kening ------------- keras hati, berani segala hal
hujung mulut kanan -------- kecil rezeki, tak mudah kalah
hujung mulut kiri --------- suka berpoya-poya
ketiak kanan -------------- dapat menyimpan rahsia
ketiak kiri --------------- jujur, banyak yang cinta
pergelangan kaki kanan ---- suka berpergian (keluar rumah)
pergelangan kaki kiri ----- kehendak kuat
batang hidung ------------- banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya
pada hidung --------------- banyak rezeki
dagu bawah kanan ---------- jujur dan baik hati
dagu bawah kiri ----------- bijak sana dan berbudi luhur
kemaluan kanan atau kiri -- baik, suka senggama
di kepala kemaluan (lelaki) --- bakal beristeri 2
tumit kanan ------------------- jujur dan banyak kawan
tumit kiri -------------------- baik budi
alis kanan -------------------- suka menolong, baik hati
alis kiri --------------------- ramai yang suka
pangkal peha kanan ------------ kemahuan kuat
pangkal peha kiri ------------- suka kerja apa pun
telapak kaki kanan --- tak mudah mengeluh
jari kaki kanan ------ suka menolong
jari kaki kiri ------- berbudi, suka berbuat baik
bahu kanan ----------- cermat dlm membuat keputusan, banyak tanggungan
bahu kiri ------------ suka kerja keras, banyak tanggungjawab
buah dada kanan ------ baik hati, pendiam,simpan rahsia
buah dada kiri ------- ramai kawan, setia pada pasangan
lengan kanan --------- setia dan taat pada atasan
lengan kiri ---------- menepati janji dan rajin
pipi kanan ----------- ramai teman
tengah-tengah pipi kanan --- ramai yg suka
tengah-tengah pipi kiri ---- ramai teman
ubun-ubun --- kurang jujur
pusat ------- cerdas, tangkas, tekun
pusat bahagian kanan --- sejahtera dalam hidup
pusat bahagian kiri ---- beroleh kemuliaan
pinggang kanan --------- sayang pada pasangan hidup
pinggang kiri ---------- disayang pasangan hidup
dada kanan ------------- dapat mengatasi masalah
dada kiri -------------- berani, jujur dan sabar
telapak kaki kanan ---- tidak mudah mengeluh
telapak kaki kiri ------ baik budi pekertinya
siku tangan kanan ----- kuat ingin memiliki kekayaan
siku tangan kiri ------- baik hati, suka menolong
jari tangan kanan ------ serba beroleh keuntungan
jari tangan kiri ------- serba baik bekerja
jari telapak tangan kanan ---- banyak rezeki tapi boros
jari telapak tangan kiri ----- banyak rezeki dan cermat
pergelangan tangan kanan ----- boros, suka bersukaria
pergelangan tangan kiri ----- dapat berpangkat
perut bawah kanan --- banyak rezeki, suka memberi maaf
perut bawah kiri ---- baik hati, tenang hidupnya
sudut mata kanan dalam --- disayang suami atau isteri
sudut mata kiri dalam ---- tidak mudah dilupakan pasangan
sudut mata kanan luar ---- baik budi, ramai yg cinta
pelipis kiri -------- murah rezeki, dpt jadi kaya
pelipis kanan ------- serba berhasil dalam usaha
kelopak mata kanan atas --- baik hati, ramah, berjaya
kelopak mata kiri atas ---- baik budi, ramai yg suka
kelopak mata kanan bawah -- agak malas
kelopak mata kiri bawah --- agak bodoh, kurang bijaksana

*Ana tak tahulah betul atau tidak. Perkara macam ni tak boleh percaya...tapi sekadar suka-suka aje.huhu

Tuesday, November 2, 2010

.:10 amalan terbalik:.

Jom Kongsi


Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali
tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita
adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka.

Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun.
Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri.
Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.
8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam peperiksaan. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen membaca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tetapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan.
Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat membaca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tetapi nak ke rumahNya segan dan malas.

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah.
Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.

Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita.
Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.

Sabda Rasullullah SAW: "Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat."
(Riwayat Bukhari)

.:menjelang peperiksaan:.

Jom Kongsi


Jangan engkau pinggirkan Tuhan

Sahabat sekalian. Tiba masanya kini ilmumu di uji. Setelah
berlalu satu semester yang engkau penuhi dengan menuntut
dan mempelajarinya siang malam.Beruntunglah engkau kerana
pekerjaanmu ini sentiasa didoakan oleh para malaikat Tuhan yang
suci dan juga ikan-ikan di air.

Kini engkau akan di uji. Sejauh mana engkau mendalami
ilmu yang engkau pelajari. Tentu engkau berdebar sekarang
menanti untuk masuk ke medan pertempuran, satu lawan satu.
Mungkin sekarang engkau sedang berhempas pulas menghafal,
memahami dan mengulangkaji ilmu- ilmu yang engkau perolehi dari
pensyarahmu. Pastinya engkau dibelenggu dengan kesibukan baik
pagi dan petang menelaah buku pelajaran.Teruskanlah.

Cuma satu pesanan dariku. Janganlah kesibukanmu ini
Sampai meminggirkan Tuhan. Kalau dulu sembahyangmu penuh tertib
Dan adab sopan, janganlah hendaknya kini engkau tergesa-gesa dalam
solatmu. Kalau dahulu engkau sempat solat sunat sebelum dan sesudah
solat fardhu, janganlah engkau tinggalkan kerana khuatir masa belajarmu
terganggu.

Monday, November 1, 2010

.:hidup kita cuma dalam 3hari:.

Jom Kongsi

HIDUP KITA CUMA DI DALAM 3 HARI
1. Semalam : Sudah menjadi sejarah
2. Hari ini : Apa yang sedang kita lakukan
3. Esok : Hari yang belum pasti Hisablah hari pertama semoga hari yang kedua kita lebih baik dari hari yang pertama. Jangan mengharap hari yang ketiga kerana mungkin ajal kita pada hari yang kedua.

HIDUP CUMA DALAM 2 NAFAS:
1. Nafas Naik
2. Nafas Turun Hargailah Nafas yang naik kerana udara yang disedut adalah pemberian Allah secara percuma dan carilah keredhaanNya dalam menggunakannya. Bertaubatlah dalam Nafas yang kedua kerana mungkin nafas itu yang terakhir keluar dari tubuh bersama Nyawa dan Roh untuk meninggalkan dunia yang fana ini.

HIDUP YANG ABADI CUMA ADA 2 TEMPAT:
1. Kekal di dalam neraka
2. Kekal di dalam syurga
Ingatlah kecelakaan neraka itu amat mengerikan dan kita hanya diyakinkan oleh keyakinan kita kepada rukun IMAN. Rukun Iman itu pula ada 6 dan hilang salah satu darinya maka hilanglah ia. Kelazatan dan kesejahteraan syurga itu maha HEBAT. Tidak terduga oleh fikiran kita dan untuk mendapatkannya terjemahkan rukun ISLAM yang 5 itu dan puncaknya adalah SOLAT...
Amat sukar untuk dipercayai bagi yang ingin ke SYURGA tetapi tidak bersolat, umpama seorang yang mahu menaiki kapalterbang tetapi tidak mempunyai

BOARDING PASS.
Dan mereka yang sengaja melalaikan solat, umpama mengeposkan sepucuk surat tanpa melekatkan setem apabila ditanya bagaimana surat itu akan sampai pada penerimanya...lalu dia pun berkata setemnya akan dihantar kemudian. Ada 2 penyelesaian dalam kes ini :-
1. Dia mungkin didenda
2. Segala suratnya masuk tong sampah. Oleh itu, tidakkah kita semestinya bersyukur atas segala nikmat yang Allah kurniakan kepada kita.... Sekurang-kurangnya Allah telah beri udara secara percuma untuk kita berzikir mengingati Allah setiap detik dan ketika, hinggalah kita kembali kepada Allah dalam keadaan jiwa yang tenang...lalu masuk kedalam syurga dalam keadaan kita redha dan Allah meredhai.

Sunday, October 31, 2010

.:kisah adik-beradik:.

Jom Kongsi


Pada suatu hari yang nyaman, dengan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa, sebuah keluarga besar telah pergi piknik di tepi pantai. Keluarga ini merupakan keluarga yang kaya raya. Ada tauke balak, ada tauke minyak, ada tauke minyak sawit, ada tauke getah, ada tauke emas dan macam- macam lagi. Namun, tidak mungkin dalam satu bakul buah itu, semuanya elok, pasti ada jugak yang busuk.

Sebenarnya kehidupan adik-beradik ini mula goyah selepas bapa mereka dibunuh secara kejam di Turki. Kehidupan mereka mula bertelagah sesama sendiri. Bagi abang-abang yang kaya, mereka melupakan adik- adik mereka yang miskin. Bagi adik-adik yang mula belajar hidup berdikari, maka berusahalah mereka membantu adik-adik yang miskin itu semampunya sambil menempelak abang-abang mereka yang mula lupa diri.
Satu hari, semasa keluarga ini berpiknik, seorang adik perempuan mereka telah diculik dan telah dicabul dengan kejam. Perlakuan ini berlaku di depan khemah abang-abang yang kaya ini. Pencabulan si adik itu dilakukan oleh sekumpulan pendatang haram yang suka membuat kacau kehidupan orang lain. Adik-adik yang lemah ini hanya mampu memandang dengan kesayuan. Tetapi si abang-abang hanya melihat dengan keseronokan adik perempuan mereka dicabul kehormatannya di hadapan khemah mereka sendiri.
Tidak lama selepas itu pula, salah seorang adik lelaki mereka pula telah lemas dihanyut ombak. Salah seorang daripada mereka cuba menyelamatkan si adik yang lemas itu tetapi dihalang oleh abang atas alasan, marilah bawak berbincang dahulu. Jangan terburu-buru, bahaya.
Akhirnya, di saat adik perempuan mereka diratah dengan penuh nafsu oleh sekumpulan pendatang haram itu, dan adik lelaki pula hamper kelemasan di tengah lautan, mereka telah duduk berbincang sambil makan makanan yang mewah-mewah dan minuman yang lazat-lazat.
Tajuk persidangan kita hari ini adalah, "Cara-cara menyelamatkan adik perempuan yang dirogol dan adik lelaki yang kelemasan." Itulah kata si abang sulung selaku pengerusi majlis.
Adik-adik yang lebih muda dengan bersemangat hendak terus bergocoh dengan pendatang-pendatang haram tersebut, dan juga tanpa menghiraukan keselamatan, ingin sahaja terus menyelamatkan adik lelaki mereka yang semakin kelemasan itu. Tetapi dengan tenang si abang-abang berkata,"Inilah orang muda, suka sangat ikut perasaan. Cuba sikit hormat orang tua. Kita ambik jalan yang lebih berdiplomasi."
Akhirnya, si abang berjumpa dengan ketua pendatang haram tersebut. "Ini resolusi kami. Jangan rogol adik kami lagi. Kalau nak sangat tubuh adik kami pun, cuba hentikan rogol tu dulu. Kita buat gencatan nafsu."
Maka mereka pun berbincang. Sambil berbincang itu, pencabulan terhadap adik perempuan itu masih berjalan sambil ditonton oleh adik- beradik yang lain.
Tentang si adik lelaki yang kelemasan, seorang dari mereka cuba mendapatkan bot penyelamat, tapi dihalang oleh abang yang lain.
"Hoi monyet...senyaplah... pengkhianat!" Getus hati si adik yang tidak puas hati kerana bot penyelamat yang ada telah dibocorkan oleh abang-abang mereka.
Akhirnya adik-adik berdarah muda telah diketepikan. Bagi si abang, adik berdarah muda merosakkan keadaan sahaja. Adik-adik muda ada yang dikenakan akta Ikut Suka Aku, dikhatankan buat kali kedua, dirosakkan khemahnya dan pelbagai lagi. Manakala, adik-adik perempuan muda pula ditakut-takutkan akan hilang kehormatannya.
Keadaan semakin genting. Adik-beradik tadi melakukan mesyuarat kununnya tergempar pula. Kali ni mereka agak sepakat.
"Kami mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pendatang haram mencabul adik perempuan kami."
"Selamatkan adik kami yang kelemasan."
Tetapi mereka hanya memasang banner di sepanjang pantai tersebut. Dengan harapan, ada orang yang akan membantu mereka. Adik perempuan mereka semakin terus dicabul. Pakaian adik perempuan mereka sudah tidak ada lagi di tubuh. Adik-beradik tadi hanya terus menonton drama cabul mencabul itu dari dekat selepas bermesyuarat yang kununnya tergempar itu. Adik lelaki mereka pula sekiranya tadi tangannya kelihatan, kini seolah-olah sudah hampir mati. Hanya menunggu malaikat maut datang mengambil nyawa. Lalu, diangkatlah lagi banner "Selamatkanlah adik kami yang kelemasan" setinggi-tingginya dengan harapan ada orang lain yang membantu.
Bila melihat banner itu tidak berkesan. Mereka bermesyuarat lagi. Dan mereka mengeluarkan banner yang baru. Yang lebih cantik dan mahal. Adik perempuan terus dinodai. Adik lelaki sudah semakin hanyut di tengah lautan... adik-beradik lain pula terus bermesyuarat dan mesyuarat untuk menghasilkan banner dengan wording yang lebih menarik....
Itulah kisah keluarga besar di satu tempat yang dirahsiakan namanya.
catatan :
• adik perempuan itu bernama Palestin.
• adik lelaki itu bernama Iraq
• abang-abang itu negara Arab yang kaya raya
• adik-adik yang senyap itu negara umat Islam yang membangun / mundur.
• adik-adik yang berdarah muda itu gerakan-gerakan Islam
• mesyuarat itu pula ada mesyuarat OIC
• bapa yang mati adalah khalifah

Wednesday, October 13, 2010

.:kubu pertahanan daripada godaan syaitan:.

Jom Kongsi

Sepuluh pintu hati manusia yang dimasuki oleh syaitan :
1. Tamak : Kita mestilah menghadapinya dengan menaruh kepercayaan dan berpada dengan apa yang ada setelah berusaha dan berikhtiar.

2. Cintakan hidup duniawi dan panjang angan-angan : Kita mestilah menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba.

3. Cintakan kerehatan dan kenikmatan : Kita mestilah menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk.

4. Kagum pada diri sendiri : Kita mestilah menghadapinya dengan mensyukuri nikmat-nikmta Allah dan takut balasan siksaanNya.

5. Memandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghormati mereka : Kita mestilah menghadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka.

6. Hasad : Kita mestilah menghadapinya dengan sifat qanaah (berpuas hati dengan apa yang ada setelah berusaha dan berikhtiar) serta redha terhadap kurniaan dan ketetapan Allah kepada makhluknya.

7. Riyak dan suka pujian manusia : Kita mestilah menghadapinya dengan sifat ikhlas.

8. Bakhil : Kita mestilah menghadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada di tangan makhluk akan binasa, sedangkan apa yang ada di sisi Allah itu kekal.

9. Takabbur : Kita mestilah menghadapinya dengan sifat tawadhuk dan sedar hakikat asal kejadian kita.

10. Buruk sangka : Kita mestilah menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yang ada pada manusia.

Thursday, October 7, 2010

.:umar abdul aziz:.

Jom Kongsi

Umar Abdul Aziz adalah khalifah yang adil sehingga diberi gelaran khulafa’ al-Rasyidin yang kelima. Nama penuhnya ialah Abu Hafs, Umar ibnu Abd al-Aziz ibnu Marwan ibnu al-Hakam al-Umawiy al-Qurashiy. Nama ibunya ialah Laila binti Asim bin Umar bin Al-Khatab. Dia ialah seorang daripada khalifah kerajaan Bani Umayyah di Syam. Moyang sebelah ibunya ialah Umar ibnu al-Khattab. Umar Abd Aziz lahir di Madinah al-Munawwarah.

Semasa bapanya dilantik sebagai pemerintah di Mesir, dia turut dibawa bersama dan menghafaz al-Quran di sana. Kemudian bapanya telah menghantarnya ke Madinah semula untuk mempelajari ilmu agama dan mendalami ilmu sastera. Beliau merupakan seorang yang celik ilmu dan juga mempunyai akal fikiran yang cerdas. Umar bin Abdul Aziz menghafaz Al-Quran dan menuntut ilmu sejak beliau masih kecil. Beliau sentiasa berada di dalam majlis ilmu bersama-sama dengan orang-orang yang pakar di dalam bidang fekah dan juga ulama-ulama. Beliau berusaha bersungguh-sungguh untuk mendalami sebanyak mungkin ilmu khususnya ilmu yang berkaitan dengan agama Islam.

Di dalam usia beliau, beliau pernah memegang teraju pemerintahan di Madinah beberapa ketika. Beliau telah berguru dengan beberapa tokoh terkemuka seperti Imam Malik bin Anas, Urwah bin Zubair, Abdullah bin Jaafar, Yusuf bin Abdullah dan sebagainya. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran dengan beberapa tokoh terkenal di Mesir. Beliau telah dipanggil balik ke Damsyik oleh Khalifah Abdul Malik bin Marwan apabila bapanya meninggal dunia dan dikahwinkan dengan puteri khalifah, Fatimah binti Abdul Malik iaitu sepupunya sendiri.

Jika kita mencelikkan sedikit minda kita untuk berfikir dengan lebih jauh, individu yang bersifat seperti Khalifah Umar Abdul Aziz adalah sukar untuk dicari pada zaman sekarang. Kebanyakkan individu sekarang lebih suka menumpukan hanya kepada satu bidang ilmu kerana bagi mereka adalah agak sukar untuk mempelajari pelbagai bidang ilmu sepanjang berjalan di bumi Allah ini. Di samping itu, jika diperhatikan, pelajar dan guru sekarang telah menjadi tunggang terbalik. Jika pada masa dahulu pelajar berusaha mencari guru dan menunggu guru jika guru terlewat. Tetapi sekarang guru yang mencari pelajar dan guru jugalah yang menunggu ketibaan pelajar di dalam kelas.

Perkara yang lebih teruk lagi ialah pelajar sekarang kurang berminat untuk menuntut ilmu malah bergiat aktif dalam gejala yang tidak sihat seperti hisap rokok, samun, peras ugut dan juga buli.

Sunday, April 18, 2010

.:Bersemuka Dan Bersoal Jawab Dengan Allah:.

Jom Kongsi

KETIKA seseorang itu berdiri (qiam) di dalam solatnya, adalah beerti dia berdiri di hadapan Allah SWT, dengan rendah diri dan hina, serta bebas daripada sombong dan takabbur. Ketika itu hendaklah dibayangkan seolah-olah ia baru dibangkitkan dari kubur dan sedang bersoal-jawab dengan Allah SWT. Dalam keadaan demikian, seseorang itu sedar bahawa ia sedang berdiri di depan Tuhannya dan Allah SWT pula Maha Mengetahui kedudukan seorang hamba yang sedang berdepan dengan-Nya. Jika seseorang itu berdiri di depan seorang raja, pasti dia merasai suatu kelainan dalam hatinya. Betapa pula apabila dia berdiri di depan Raja bagi sekalian raja-raja iaitu Allah SWT, pasti merasa lemah atau tidak terdaya oleh kebesaran Allah SWT. Demikianlah Imam al-Ghazali menjelaskan dalam kitabnya.
Apabila manusia terdengar laungan azan setiap kali datangnya solat fardhu, maka demikianlah gambaran ketika malaikat Israfil meniup serunai 'sangkakala'di hari qiamat kelak. Ketika itu semua manusia yang berada di dalam kubur bangkit dan berduyun-duyun menggerakkan kaki menuju ke hadrat Allah SWT. Apabila seseorang itu keluar dari rumahnya melangkah kaki menuju ke masjid setelah mendengar seruan azan, bayangkan pula ketika manusia diperintahkan keluar dari kubur masing-masing setelah mendengar tiupan sangkakala untuk menghadap Allah SWT,dalam keadaan letih tidak bermaya.Sudah pasti melangkah kaki menuju ke masjid lebih mudah dari melangkah kaki di Padang Mahsyar.
Jika sewaktu mendengar azan, ramai orang yang malas untuk bangun menyahut seruan itu bagi menunaikan solat fardhu berjemaah di masjid, maka demikian juga keadaan manusia ramai yang baru dibangkitkan dari kubur dengan lemah, namun merekqa terpaksa melangkah juga setelah mendengar tiupan sangkakala sekalipun dengan keadaan malas untuk bergerak. Apabila kita membayangkan sebanyak lima kali dalam sehari mendengar seruan azan yang menyeru untuk menghadap Allah SWT, seolah-olah manusia sedang mendengar tiupan serunai sangkakala oleh malaikat Israfil itu,sudah tentu akan lahir rasa gerun bagaimana dahsyatnya hari Mahsyar itu.
Setiap kali mendengar seruan azan, jika dapat dibayangkan seolah-olah seruan azan itu umpama tiupan sangkakala maka sudah tentu seseorang itu akan merasa gerun. Dengan itu mereka akan merasa takut untuk melakukan perbuatan keji dan mungkar, sebaliknya berusaha melakukan perbuatan yang baik. Islam mengajar antara syarat sah solat mestilah suci dari segala najis kekotoran dan juga daripada segala hadas. Jika semua itu disedari oleh seseorang ketika ia hendak melakukan solat, maka tidak mungkin mereka tidak teringat mengenai kesucian hati dan kebersihannya daripada segala keji dan mungkar. Sedangkan itu adalah pusat segala tumpuan seseorang untuk berdepan dengan Allah SWT dalam solat.
Sekiranya pakaian kita ketika solat bersih dan suci dari segalan kekotoran sedangkan hati pula kotor, bergelumang dengan segala najis batin,maka nyatalah bahawa seseorang itu lalai dari mengingati Allah SWT.Oleh itu apabila seseorang sedang berwuduk membasuh semua anggota wuduknya, maka jangan lupa bahawa hati juga perlu dibasuh Cuma cara basuh hati berbeza, kerana ia hendaklah dibasuh dengan berbanyak-banyak taubat.Seruan untuk menunaikan solat fardhu itu adalah satu urusan yang besar, kerana jika kita bayangkan bagaimana seorang askar ketika dipanggil oleh pegawai atasannya,maka kita dapati dia tidak berlengah-lengah datang dengan segera. Dia melangkah pantas dan berdiri tegak serta cukup bersedia untuk menerima arahan berikutnya. Ataupun apabila seorang dipanggil oleh raja yang memerintah,pasti dia akan datang mengadap kembali dan berdiri dengan segala adab sopan di depan raja agar raja tidak murka.
Betapa pula seorang yang penuh kesedaran bahawa dia sedang berdiri berdepan dengan Allah SWT dalam satu ibadah solat yang mesti dilengkapi dengan syarat dan rukun yang diwajibkan, tentu mereka akan merasa betapa mustahaknya dia menjaga segala adab dan peraturan iaitu sifat khusyuk dan seumpamanya. Malah dia juga wajib merasa hinanya diri apabila berdepan dengan Allah SWT, sedangkan dirinya adalah zat yang maha hina sedang berdepan dengan Allah SWT yang Maha Mulia dan Maha Agung.
Ketika itu tentulah terasa betapa tidak terdayanya seseorang itu sebagai seorang hamba yang lemah.Sekiranya seseorang dapat merasai demikian itu, ia pasti tidak terdaya untuk melakukan sesuatu yang dilarang oleh Allah SWT. Sebaliknya jika seseorang itu mengerjakan solat, dalam masa yang sama masih melakukan perbuatan keji dan mungkar. Hal ini beerti dia tidak merendah diri dan tidak merasa gerun kepada Allah SWT. Mereka yang tidak merasai bahawa dirinya sedang berdepan dengan Allah SWT. Justeru, seolah-olah perbuatan kejinya itu tiada siapa yang menyaksikannya. Dalam keadaan demikian ia akan melakukan apa yang diingini untuk mengikut segala apa yang didorong oleh hatinya yang kotor itu.

Saturday, March 13, 2010

.: maulid nabi:.

Jom Kongsi




Cahaya Selawat
Album : Senyum
Munsyid : Raihan

Ya Nabi salam alaika
Ya Rasul salam alaika
Ya Habib salam alaika
Solawatullah alaika

Ya Rasul kau bawa cahaya,
Menyinari alam buana,
Bumi tandus subur kembali,
Rasa gembira di hati.

Lahirmu membawa rahmat,
Memimpin ke jalan selamat,
Akhlakmu yang sungguh memikat,
Contoh buat seluruh umat.

Mulianya pengorbananmu,
Kebaikan yang kau seru,
Biarpun halangan menimpa,
Namun dirimu tetap tabah.

Ya Muhammad yang berjasa,
Quran dan Sunnahlah pusaka,
Menjadi panduan manusia,
Untuk hidup aman dan sentosa.

*ana selitkan selawat di blog ini untuk sama2 kita berselawat ke atas baginda junjungan nabi Muhammad s.a.w. semoga kita mendapat syafaat Baginda dan dipertemukan dengan Baginda di akhirat kelak.. amin



Kita sangat digalakkan berselawat kepada Nabi kita s.a.w. Malah ia begitu penting sehingga doa kita tidak diterima oleh Allah jika kita tidak berselawat. Perkara ini merupakan satu hakikat kerana ia disampaikan sendiri oleh Nabi Muhammad :
Rujukan :

* Riwayat Ad-Dailami

"Setiap doa adalah terhalang, sehingga berselawat atas Nabi s.a.w. "

Begitu sekali Allah melihat kepentingan selawat. Ini ialah kerana kebanyakan kita melakukan banyak dosa dan kemungkaran setiap hari. Lebih-lebih lagi kita yang hidup jauh daripada zaman Nabi s.a.w. Begitu lemahnya iman dan amalan Islam kita sehingga iman kita diibaratkan senipis kulit bawang dan iman kita pula diibaratkan seperti iman orang yang munafik. Memang sepatutnya sekiranya Allah tidak terima permintaan daripada orang-orang yang banyak melakukan dosa seperti kita.

Tetapi, Allah itu bersifat Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Dia kasihankan kita, maka Dia bagi jalan keluar.

Dia suruh kita berselawat kepada Nabi s.a.w. dahulu. Apabila kita berselawat, barulah doa kita akan didengar-Nya. Barulah ada peluang untuk ia dikabulkan pula. Kalau awal-awal lagi sudah ditolak, sudah tentu tidak ada peluang untuk diterima sama sekali.

Berselawat kepada Nabi ibarat kita dapat "recommendation" daripada baginda. Tamsilannya begini. Katakanlah kita hendak memohon sesuatu pekerjaan di sebuah syarikat. Kita tahu ramai orang lain yang bersaing dengan kita untuk mendapatkan kerja tersebut. Tetapi apabila kita jumpa pengurus dan cakap pada dia, "Saya kenal baik Encik Rustam, pembantu kanan tuan." Pada masa yang sama pula, Encik Rustam tu "recommend" kita untuk mendapatkan pekerjaan tersebut. Maka, menjadi mudahlah untuk kita diterima untuk menjawat jawatan tersebut.

Begitulah tamsilan kita berselawat kepada Nabi s.a.w. Bila kita berselawat, nabi pun akan menjawab selawat kita. Selawat baginda kepada kita itulah doa untuk kita. Dan doa para nabi itu sangatlah makbul, lebih-lebih lagi Nabi Muhammad s.a.w. yang mendapat gelaran kekasih Allah. Ini yang dikatakan "recommendation" tadi.

Selain selawat ini penting untuk menyampaikan doa kita kepada Allah s.w.t, ia juga penting untuk pelbagai hal yang lain.


Kelebihan berselawat


1. Mendapat syafaat Nabi Muhammad s.a.w.
Rujukan :

* Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"Barangsiapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, dia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat. "

Nasib kita di akhirat memang tidak pasti. Kalau dilihat pada diri kita umat akhir zaman yang banyak cacat cela dan kekurangan ini, rasa-rasanya kita adalah lebih layak untuk masuk neraka daripada masuk ke syurga. Oleh itu kita sangat memerlukan syafaat Nabi Muhammad untuk menolong kita di akhirat nanti.
[sunting] Syafaat Nabi di akhirat nanti ada 5 jenis

i) Syafaat Nabi untuk membebaskan ummat manusia daripada kedahsyatan Padang Mahsyar.

ii) Syafaat Nabi untuk memasukkan suatu kaum ke dalam syurga tanpa hisab dan perhitungan apa pun.

iii) Syafaat kepada kaum setelah dihisab dan diputuskan untuk menerima hukumnya yang setimpal, agar dicabut hukuman itu.

iv) Syafaat mengeluarkan mereka yang berdosa, dari azab neraka.

v) Syafaat untuk menaikkan ke tingkat yang lebih tinggi di syurga.

2. Mendapat perlindungan dan pembelaan dari Nabi s.a.w. (dengan izin Allah jua)
Rujukan :

* Riwayat Al Baihaqi dan Al Khatib; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"Barangsiapa berselawat kepadaku di sisi kuburku maka aku mendengarnya, barangsiapa berselawat kepadaku dari jauh, maka selawat itu diserahkan oleh seorang malaikat yang menyampaikan kepadaku dan ia dicukupi urusan keduniaan dan keakhiratan dan aku sebagai saksi dan pembela baginya. "

3. Mendapat keampunan dosa dari Allah.
Rujukan :

* Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh selawat dan Allah menghapus sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya. " Rujukan :

* Riwayat Ad-Dailami: Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"Barangsiapa berselawat kepadaku pada hari Jumaat dua ratus selawat, maka diampuni baginya dosa dua ratus tahun. "

4. Diberi pahala dari Allah s.w.t.
Rujukan :

* Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"Telah datang kepadaku utusan dari Tuhanku 'Azzawajalla maka dia (Jibril) berkata: Barangsiapa yang mengucapkan selawat kepadaku dari ummatmu, Allah s. w. t. mencatat baginya sepuluh kebaikan dan menghapuskan darinya sepuluh dosa dan mengangkat Allah baginya sepuluh darjat dan menolak Allah atasnya (membalas) yang seumpamanya."

5. Mendapat ketenangan jiwa
Rujukan :

* Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"Berselawatlah kamu kepadaku, kerana selawat itu menjadi zakat (penghening jiwa dan penghapus dosa) bagimu."

6. Mendapat rahmat dari Allah
Rujukan :

* Riwayat Muslim; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"Barangsiapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah menurunkan rahmat kepadanya sepuluh kali. "

7. Mendapat hajat dunia dan akhirat.
Rujukan :

* Riwayat Ibnu Majar dari Jarir r.a. ; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"Barangsiapa berselawat kepadaku dalam sehari seratus kali, maka Allah mendatangkan baginya seratus hajat, tujuh puluh untuk akhirat dan tiga puluh untuk dunia. "

8. Digembirakan dengan syurga.
Rujukan :

* Riwayat Abus Syaikh dari Anas r.a: Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"Barangsiapa berselawat kepadaku dalam sehari seribu kali, maka dia tidak akan matt sehingga dia digembirakan dengan syurga. "

9. Menjadi orang yang terdekat kepada Nabi s.a.w. di akhirat nanti.
Rujukan :

* Riwayat An-Nasai dan Ibnu Hibban; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :

"Sesungguhnya seutama-utama manusia (orang terdekat) dengan akupada hari kiamat adalah merekayang lebih banyak berselawat kepadaku"

Kelebihan selawat mengikut para ulama

1) Memperolehi limpah rahmat dari Allah.

2) Ditulis sepuluh kebajikan.

3) Dihapuskan sepuluh kesalahan.

4) Diangkat sepuluh darjat.

5) Memperolehi kesempurnaan iman.

6) Menjauhi dari kerugian dan penyesalan.

7) Tergolong sebagai orang-orang yang soleh.

8) Mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.

9) Memperoleh syafaat Nabi s.a.w.

10) Memperolehi hubungan yang rapat dengan Nabi s.a.w.

11) Menghilangkan kesusahan dan melapangkan rezeki.

12) Melapangkan dada dan mententeramkan jiwa.

13) Menghapuskan dosa dan menutupkan aib.

14) Terselamat dari kebingungan di hari kiamat.

15) Menjadi sedekah bagi yang tidak mampu (orang miskin pun boleh dapat pahala sedekah)

16) Terhindar dari kefakiran.

17) Dipandang sebagai orang yang mencintai Nabi Muhammad s.a.w.

18) Memperolehi keberkatan dalam hidup.

19) Terhindar dari orang-orang bakhil.

20) Menjadikan sebab doa diterima oleh Allah s.w.t.

21) Memudahkan jalan bagi memasuki syurga.

22) Menjadi zakat dan pembersih diri.

23) Memperolehi selawat dari Allah dan para malaikat.

24) Memperolehi pujian seluruh makhluk di bumi dan langit.

25) Memenuhi hak Nabi sebagai suatu tugas ibadah.

26) Memperolehi petunjuk dan menghidupkan hati.

27) Tergolong dalam orang-orang yang tidak melupai Nabi Muhammad s.a.w.

28) Menghilangkan rasa dahaga dan panas matahari di Padang Mahsyar.

29) Dapat meneguhkan telapak kaki ketika meniti Titian Siratul Mustaqim di akhirat.

30) Terkabul segala hajat dan cita-cita.



Sunday, March 7, 2010

.:pantai bukit kluang:.

Jom Kongsi




ini semua gambar time ak pergi memancing kat bukit kluang.. hehehe.. memang cantik ah tempat ni. saja mengisi masa lapang. drpada duduk terperap kat rumah jer. baik kluar memancing.. jalan2 tepi pantai. best oooo.. sesiapa yang nak tgk pantai cantik, bersih dan macam2 agi. mai ah bukit kluang, besut, terengganu darul iman...

Thursday, February 18, 2010

.:kem anak soleh:.

Jom Kongsi


pada 12 februari hingga 14 februari 2010, biro dakwah, biro pendidikan, biro kebajikan, biro pemuda dan madrasah saadah al-watan qariyah pongsu seribu, masjid jamek pongsu seribu, kepala batas telah menganjurkan KEM ANAK SOLEH (KASEH) buat kali pertamanya. 9oarang rakan-rakan sekelasku, 4lelaki dan 5 orang ustazah, telah dijemput khas untuk menjadi fasilitator sukarelawan. pada mulanya aku agak malas adn agak keberatan kerana kem ini mengambil masa cuti aku. erm, ak fikir-fikir balik, masa inilah kita nak cari ilmu. bukan senang untuk menjadi seorang guru yang petah bercakap. dengan cara inilah aku sedikit -sedikit aku oecahkan benteng malu aku supaya petah bercakap dan sentiasa bercakap dengan modal yang banyak dan tidak sia-sia.
pada hari pertama, kami mendaftar bersama dengan peserta-peserta yang terdiri daripada tahun 3, tahun 4, tahun 5, tahun 6 dan tingkatan 1. selepas daftar, kami terus diberi taklimat tentang LDK yang akan kami uruskan. LDK pertama adalah pada waktu malam pertama iaitu "taaruf berantai". disini kami dapat mengenal peserta-peserta dengan lebih erat dan sebaliknya.
pada hari kedua pula, sebelum LDK 2 bermula dengan "penghayatan dan kewajipan solat". kami diberi masa 2jam untuk bertalaqqi bacaan dalam solat, menunjukkan cara solat yang sempurna, membezakan rukun fiqli dan qauli dan macam-macam lagi. inilah antara matlamat kem ini. tetapi, secara jujurnya, masa yang diberi 2jam memang tidak cukup untuk mengajarkan kesemua tentang solat. jadi ,kami berpakat untuk mendedahkan perkara-perkara berkaitan dengan solat. alhamdulillah, kebanyakan peserta-peserta sudah ingat bacaan dalam solat, wuduk. jadi kami lebih tumpu kepada kesempurnaan.
LDK3, tajuknya ialah 'cabaran dunia semasa'. pada ketika inilah fasilitator berbincang dengan para peserta tentang isu-isu semasa yang boleh merosakkan kanak-kanak, remaja, masyarakat dan seterusnya negara. masa ini juga, para peserta diberi kertas majung untuk membuat pembentangan waktu malam nanti berkenaan dengan tajuk yang dibincang tadi semasa LDK3.
LDK4, semua peserta menunjukkan persaingan yang sengit. semua ingin menonjolkan bakat masing-masing. begitu hebatnya kanak-kanak di kampung pongsu seribu.
pada hari ketiga, kami dikejutkan pada pukul 4.30 untuk berqiamullai. ibubapa dan orang kampung sekeliling dijemput sekali. alhamdulillah komitmen dan sokongan ibubapa amat memberangsangkan.
sebelum perasmian penutup, para peserta dan ibubapa dijemput mendengar ceramah motivasi daripada tn. hj. ahmad fathurrahman bin haji haron. ceramah ini bertajuk "cabaran remaja Islam".
tepat pukul 11.30 pagi, majlis bersurai. semua peserta gembira dan harapan fasilitator ialah carilah seberapa banyak ilmu dan amalkanlah. jadikanlah pengalaman sebagai cara untuk mematangkan diri. wassalam....

Sunday, February 14, 2010

.:Mari Sembahyang:.

Jom Kongsi

Wahai kawan-kawan
Mari sembah allah
Wahai kawan-kawan
Mari ikut perintah Allah

Wahai kawan-kawan
Marilah sembahyang
Wahai kawan-kawan
Itu pesan Rasulullah

Dengan bersembahyang
Hati jadi tenang
Jiwa jadi lapang
Dosa hilang Allah sayang

Selepas bersembahyang
Mari baca doa
Kita tadah tangan
Moga Allah ampun dosa

Marilah beramal tika usia muda
Kalau dah tua kan susah jadinya

Saturday, January 30, 2010

.:Kisah Benar Untuk Dijadikan Iktibar:.

Jom Kongsi


Seorang doktor di Amerika Syarikat telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban yang
ditemuinya dalam penyelidikannya. Dia amat kagum dengan penemuan tersebut, sehingga tidak
dapat diterima oleh akal fikiran. Dia adalah seorang doktor neurologi. Setelah memeluk Islam, dia
amat yakin akan perubatan secara Islam dan dengan itu telah membuka sebuah klinik yang
bertemakan "Perubatan Melalui Al-Qur'an". Kajian perubatan melalui Al-Qur'an membuatkan
ubat-ubatannya berteraskan apa yang terdapat di dalam Al-Qur'an.

Di antara kaedah-kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black
seed) dan sebagainya. Apabila ditanya bagaimana dia tertarik untuk memeluk Islam, maka
doktor tersebut memberitahu bahawa semasa beliau melakukan kajian urat saraf, terdapat
beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki oleh darah. Padahal setiap inci
otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal.

Setelah membuat kajian yang memakan masa, akhirnya beliau mendapati bahawa darah tidak akan
memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan pada ketika seseorang itu sedang sujud
semasa mengerjakan sembahyang. Urat tersebut memerlukan darah hanya untuk beberapa
sukatan yang tertentu sahaja. Ini bermaksud bahawa darah hanya akan memasuki urat tersebut
mengikut kadar sembahyang waktu yang diwajibkan oleh Islam.

Begitulah keagungan ciptaan Allah. Jadi barang siapa yang tidak menunaikan sembahyang, akan
otaknya tidak akan dapat menerima darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal.Oleh
yang demikian, kejadian manusia ini sebenarnya adalah untuk menganuti agama Islam 'sepenuhnya'
kerana sifat fitrah kejadiannya memang telah dikaitkan oleh Allah dengan agama-Nya yang indah ini.

Kesimpulannya:

Makhluk Allah yang bergelar manusia yang tidak bersembahyang, walau pun akal mereka berfungsi
dengan secara normal tetapi sebenarnya dalam sesuatu keadaan mereka akan kehilangan
pertimbangan dalam membuat keputusan yang normal. Justeru itu, tidak hairanlah jika manusia ini
kadang kala tidak segan silu untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan fitrah
kejadiannya, walau pun akal mereka mengetahui bahawa perkara yang akan dilakukan itu adalah
bersalahan dengan kehendak mereka. Inilah adalah kesan daripada ketidakupayaan otak mereka
untuk mempertimbangkan akan perbuatan mereka itu secara lebih normal. Maka dengan itu tidak
hairanlah timbulnya bermacam-macam gejala-gejala sosial masyarakat masakini. Dari itu, marilah
kita bersama-sama mengambil ikhtibar daripada kisah di atas. Ambillah Islam secara menyeluruh
dan bukannya secara berdikit-dikit.

Dipetik daripada Arab News, 7 Januari /Februari 1987.

Thursday, January 28, 2010

Maal Hijrah 1431 the movie

Jom Kongsi

video

..majlis ilmu..

Jom Kongsi


alhamdulillah..bersyukur sangat-sangat kepada Allah yang maha Esa kerana diberi lagi peluang kpd diriku untuk terus lagi hidup didunia ini iaitu jambatan ke syurga. dibumi inilah kita mencari bekalan sebanyak mungkin untuk ditimbang di al-mizan nanti. jangan sia-siakan peluang diberi, kerana peluang ini hanya datang sekali dan jika kita mensia-siakan peluang ini. kita adalah serugi-rugi makhluk...
alhamdulillah, dengan kerjasama JAPIM dan BKS serta xdilupakan kepada guru2 pelatih di iptb, pengajaran kitab-kitab lama telah berjalan dengan lancar sekali. sokongan daripada muslimin dan muslimat amat dihargai. pengajaran kiab-kitab lama ini bukan dapat menambahkan lagi ilmu-ilmu islam dengan lebih mendalam, malah dapat memberi ruh atau semangat jihad islam di dalam diri masing-masing. jadi, tidak rugi kita korban kan masa lebih kurang satu jam selepas maghrib untuk mengaji, mendengar dan menghayati isi-isi kitab-kitab tersebut. InsyaAllah, jika kita mengorbankan masa demi agama Allah, Allah akan menolong kita balik...

Friday, January 15, 2010

'Memantapkan Ukhuwah, Memperkasakan Ummah'

Jom Kongsi

7 aribulan 1 thun 2010 yang lepas, ak dan rakan2 skelasku dipanggil berkumpul di dalam klas. dengar khabar ada tugasan baru untuk kami.. rupa rupanya khabar itu menjadi kenyataan. klas kami telah diamanatkan untuk membuat satu mjlis sambutan maal hijrah 1431h dan membuat assyura peringkat IPGM KTB. kami sekelas bergerak dibawah Badan Kebajikan Surau(BKS) dan Jabatan Pendidikan Islam dan Morak(JAPIM). kali ni, ak m'dapat mandat sebagai pgerusi sambutan.. fuh.. brat tuh. smua ak kena fikir. nasib baik ah klas aku dikira macam lengkap ah. bab2 masak, bab2 multimedia, bab peralatan pon dah ada yang b'minat. tp, smua perlu kpd arahan. ak mmg sukar untuk membuat arahan. mungkin ak bru disini. majlis ni pula adalah mjlis pertama yang kami hander. jd, mcm2 ah kekurangan.


erm, 14 januari 2010,pkol3 ptg ari khamis, program bermula dgn memasak bubur asyura. haha..chef sudah mari awal lagi, tp, barang yang nak masak xda lagi. mmg truk ah. kalot kami pergi beli. mcm2 xckup.. tp, Alhamdulillah.. kami xbuat kerja 18 orang, senior2 kami dari sem 1 pismp n sem3 pismp turun padang juga. sem7 pismp pon ada untuk sama2 kacau assyura ni. pensyarah JAPIM mmg wajib ada. hahaha.. smua bagi komitmen. pada mulanya, kami sangka sambutan ni akan agak truk ah mungkin kekurangan kakitangan untuk buat kerja. ttp, ramai yang bagi komitmen.. Alhamdulillah...pada sebelah malam pula ada forum yang bertajuk "ukhuwah ummah diperkasa, mualim berhemah dijana". panel2 adalah gabungan daripada ustaz2 JAPIM dan ahli BKS. tpi, yang frustnya LCD xjalan.. adoii.. ajk multimedia telah buat 2video khas untuk mlam tu. tp, hampeh ah.. smua xjadi. ak mmg kecewa giler ah. mjlis punya dikira agak besar. muslimin n muslimat agak2 dalam 300orang. tiba2 video xbleh nak pasang plak.. mungkin ada hikmah disebalik tu kot. uuuurm... tp, ak tetap bersyukur kerana agenda yang utama pada malm tu ialah forum.. harap2 guru2 pelatih ambik smua input semalam untuk menjadi bekalan dunia n akhirat.. InsyaAllah...

last sekali ak nak katakan disini, ak amat kagum dengan rakan2 sekelas ku.. smua beri komitmen dan semua arahan diorang patuh.. walaupun smbutan kali ni bnyak kecacatan, tp inilah sambuatan pertama buat kami. kami perlukan tunjuk ajar dripada semua. InsyaAllah pas2ni perkara sama xkan berulang lagi.. terima kasih smua...

Thursday, January 14, 2010

.:Anak yang soleh:.

Jom Kongsi


Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh bercakap terus dengan Allah SWT. Setiap
kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia
akan bercakap dengan Allah SWT. Nabi Musa sering bertanya dan Allah SWT akan menjawab
pada waktu itu juga. Ini lah kelebihannya yang tiada pada nabi-nabi lain. Suatu hari Nabi
Musa bertanya kepada Allah SWT...
“Ya Allah siapakah orang yang di syurga nanti akan berjiran dengan aku ?”.
Allah SWT menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya.
Setelah mendapat jawapan Nabi Musa turun dari bukit dan terus berjalan menuju ke tempat
yang diberitahu.
Setelah beberapa hari dalam perjalanan akhirnya beliau sampai ke tempat berkenaan.
Dengan pertolongan beberapa penduduk di situ beliau berjaya bertemu dengan orang
tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu. Tuan
rumah tidak melayan Nabi Musa dan terus masuk ke bilik dan melakukan sesuatu. Sebentar
kemudian dia keluar sambil membawa seekor khin’zir betina yang besar dan didokong
dengan cermat. Nabi Musa terkejut dan bertanya “Apa hal ini ?” di dalam hatinya penuh
kehairanan. Khin’zir itu dimandikan dan dibersihkan dengan baik, dikeringkan, dipeluk dan
diciumnya. Selepas itu orang tersebut membawa keluar pula seekor khin’zir jantan dan
dilakukan serupa dengan khin’zir betina tadi.
Setelah selasai tugasnya, barulah orang itu melayan Nabi Musa dan lalu bertanya,
“Wahai saudara, apa agama kamu ?”.
“Tauhid agamaku”, jawab orang itu iaitu agama Islam.
“Mengapa kamu membela khin’zir, kita dilarang berbuat begitu”, kata Nabi Musa.
“Wahai tuan hamba, sebenarnya kedua-dua ekor khin’zir itu adalah kedua ibu-bapaku”,
terang orang itu. “Oleh kerana kedua-dua mereka telah melakukan dosa besar, Allah SWT
telah menukarkan rupa mereka kepada khin’zir. Soal dosa mereka dengan Allah adalah
urusan mereka dan urusan Allah. Aku sebagai anaknya akan berbakti dan tetap
melaksanakan kewajipan sebagai anak sepertimana yang tuan hamba lihat tadi walaupun
mereka telah bertukar menjadi khin’zir”, jelas dengan orang itu lagi.
“Setiap hari aku berdoa kepada Allah SWT agar dosa mereka diampunkan serta menukarkan
wajah mereka seperti manusia biasa”, tambah orang itu lagi.
Maka ketika itu juga Allah SWT menurunkan wahyuNya kepada Nabi Musa.
“Wahai Musa inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di syurga nanti, daripada hasil
baktinya yang terlalu tinggi kepada kedua ibu-bapanya, walau pun telah berubah kepada
khin’zir. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak yang soleh di sisi Kami. Oleh kerana
dia telah berada dimaqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami makbulkan doanya.”

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Itulah berkat doa anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa kedua ibu-bapa.
Walau macam mana buruk kedua ibu-bapa dan dosa kedua ibu-bapa kita, itu adalah bukan
urusan kita. Urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sepertimana
mereka menjaga kita sewaktu masih kecil lagi hinggakan dewasa. Walau banyak mana dosa
yang dilakukan, urusan kita ialah memohonkan ampun kepada Allah SWT, semoga mendapat
tempat di akhirat dan alam kubur. Erti kasih sayang kepada ibu bapa bukanlah wang ringgit,
cukuplah dengan doa agar mendapat tempat di sisi Allah SWT.





hari p'tama sem2 di iptb

Jom Kongsi

fuhh... pagi2 lagi ada p'hmpunan untuk pmbukaan semester.. tp, p'hmpnan bez ari coz buat dalam dewan besar. ada econ lagi. haha.. bru ah khusuk ckit nak dgar ucapan td. haha
ucapn drpda pnsyarah pe ntah nama die, tp dia ckap ttg peranan guru pelatih kat iptb. kire mcam dia nsihat2 ckit..
ana skang ni sdah msuk semester2. erm, senior kate sem2 ni lah sem yang penat ckit. xtaw ah tu penat cam ner.. tggu jelah cabaran 2010. harap2 sem ni lbih baik. lbih kemas, lebih b'kualiti drpada sem lpas. amiin

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More